עבירות בניה חדשות ופיקוח מטעם הוועדות המקומיות 2022

עבירות בניה חדשות ופיקוח מטעם הוועדות המקומיות 2022

המאבק בעבירות הבניה בוועדות המקומיות במרכז הארץ עולה שלב: "פרויקט ערים" יוצא לדרך. בחודש ספטמבר התקיים הכנס הראשון בפרויקט בהשתתפות מנהלי פיקוח ונציגים של וועדות מקומיות במרכז הארץ. במסגרת הכנס קיבלו המשתתפים הדרכה, כלים וממצאי פענוח לאיתור והתמודדות עם עבירות בניה. מידע בנושא עבירות בניה חדשות ופיקוח מטעם הוועדות המקומיות 2022.

הכירו את "פרויקט ערים" עבירות בניה

הינו פרויקט משותף של המדינה ומרבית הוועדות המקומיות במרכז הארץ. במסגרת הפרויקט מקבלות הוועדות המקומיות ליווי והכוונה צמודה של הרשות לאכיפה במקרקעין. מה המטרה?. מאבק בהתחלות בנייה לא חוקיות.

איך פועלים?. בהתבסס על תצלומי אוויר עיתיים. מטרת הפרויקט היא לתת לוועדות כלים על מנת לזהות עבירות חדשות ולהיאבק בהן באמצעות אכיפה מנהלית (בדגש על צווי הריסה וצווי הפסקה) ולהביא להפחתת התחלות הבנייה הלא חוקיות במרחב התכנון.

צילומי אוויר מסייעים להקטין בניה בלתי חוקי

הניסיון שנצבר ברשות לאכיפה במקרקעין בעבודה על פי צילומי אוויר עיתיים,. זה מלמד כי מדובר במהפכה ושינוי יסודי באפקטיביות שבאכיפה.

הראיה לכך היא הצמצום בהתחלות הבנייה בשטחים המצולמים.

כך למשל, בשנת 2021 נמצאו 181 התחלות בנייה משמעותיות מחוץ לגבולות הפיתוח. בשנת 2017 (השנה בה התחילה הרשות לאכיפה להשתמש בצילומי אוויר) הנתון עמד על כ-1,105 התחלות בנייה. כלומר, מדובר על ירידה של 83%.

כיצד מגלות הרשויות חריגות בבנייה בערים?

היא מתבססת בעיקר על תלונות של תושבים, ואלה מתלוננים בדרך כלל רק לאחר שהעבירה הוקמה והשימוש בה כבר החל. מכיון שכך – צווי הפסקה וצווי הריסה, שאותם ניתן להפעיל רק על עבירות בהתהוות או כאלה שהשימוש בהן החל לאחרונה, אינם רלבנטיים לעבודה של אותן ועדות. משכך, אותן ועדות נאלצות להגיש כתבי אישום כנגד מי שביצעו את אותן עבירות. שיטת אכיפה זו, וההישענות על גזרי הדין שיטילו בתי המשפט, מתמשכת זמן רב, כמעט שלא מייצרת הרתעה, והתוצאה של הליכים אלה היא לחלוטין לא צפויה.

במסגרת הפרויקט יסופקו לוועדות המקומיות על ידי הרשות לאכיפה במקרקעין תצלומי אוויר עיתיים של איתורי התחלות בנייה חדשות בתחומן על מנת להטמיע את השימוש בכלי אכיפה זה, ויתקיימו מבצעי אכיפה משותפים של הרשות והוועדות המקומיות כנגד עבירות הבנייה שיימצאו.

בכנס השתתפו הוועדות המקומיות הבאות: ראשון לציון, הרצליה, בת ים, רמת גן, בני ברק, פתח תקווה, אור יהודה, רמת השרון, גבעתיים, קרית אונו, גבעת שמואל, גני תקווה, מצפה אפק, יהוד, נס ציונה, כפר סבא ורעננה.