זכאות לפיצויים ללא אישור מעביד תקנות חדשות

זכאות לפיצויים ללא אישור מעביד תקנות חדשות

הלך משנת 2018 ולאחר פסק דין מכונן כיום לכל עובד במדינת ישראל קיימת זכות זכאות לפיצויים ללא אישור מעביד. 

אתר התכנון הפיננסי של ישראל מביא לכם את התקנות החדשות , מתי עובד מתפטר זכאי לפיצויים  .

זכאות לפיצויים ללא אישור מעביד וללא טופס 161 

עד לפני מספר חודשים העובדים היו בני ערובה של המעסיק. ללא חתימה על כתב ויתור על תביעות עתידיות וסיום חשבון , הם לא היו יכולים לקבל אישור להעברת בעלות ושחרור פיצויים מקופת הביטוח פנסיה או הגמל. 

לאחרונה המצב השתנה ולפי תקנה חדשה אין עוד צורך בהצגת אישור שחרור כספי פיצויים מקרן הפנסיה. 

זכאות לפיצויים ללא אישור מעביד  

השינוי במעמד הפיצויים התאפשר הודות לתקנה חדשה . תיקון 21 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסים מאפשר שחרור כספי פיצויים לעובד מפוטר או עובד שהתפטר אך גם מגדיר בדיוק מתי הפיצויים חוזרים למעסיק. 

למעביד יש כיום 4 חודשים להודיע לקופת הגמל או לחברת הביטוח או קרן פנסיה שהוא לא משחרר את כספי הפיצויים והם צריכים לחזור אליו. במה מדובר ?  המעסיק צריך להעביר לגוף המנהל שלושה מסמכים עיקריים : 

  1. פסק דין הצהרתי של בית משפט ישראלי שהעובד אינו זכאי לפיצויים 
  2. אישורים כי המעסיק נקט בפעולות משפטיות לקבלת כספי הפיצויים 
  3. לחלופין אישור שהתחיל הליך משפטי אשר ישלול זכאות לכספי פיצויים מעובד לפי סעיפים 16 ו 17 לחוק פיצויי פיטורין 

בכל מצב אחר ובהנחה שעובד לא עבר עבירה פלילית הפיצויים שייכים לעובד וחברת הביטוח או קרן הפנסיה לא יכולות להחזיק את הכספים בקופה ולשלוח את העובד בלי הכסף. התקנות אינן קשורות לסעיף 14 ואין פסיקה הקושרת אותם. 

משמעות תיקון מס' 21 התשע"ח 2018

מי מרוויח מתיקון 21 ? ללא ספק העובדים במדינת ישראל. סוף סוף יש תקנות ברורות ומסודרות . המעסיק לא יוכל יותר להחתים אתכם על טופס עוסק שבו אתם נדרשים לוותר על תביעה עתידית או על חוב קיים של המעסיק בתמורה לשחרור הפיצויים. 

אם המעסיק לא הציג מסמכים ברורים מבית משפט , חברת הביטוח קרן הפנסיה או קופת הגמל חייבים לשחרר את כספי הפיצויים ולהעביר אותם לעובד. המפסידות השקטות הן ללא ספק חברות הביטוח קופות הגמל וקרנות הפנסיה הצפויות כעת לשחרר כספי פיצויים כלואים ששמרו אצלן וגבו דמי ניהול נדיבים. 

הפסיקה הקדימה את החקיקה  בנושא פיצויים

ב 2013 במסגרת עש"א 23659-05-12 הכריע בית המשפט בנושא השאלה למי שייכים הפיצויים . הפסיקה קבעה כבר אז שסעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים לא מאפשר לחברות מנהלות ( ביטוח פנסיה גמל ) להעביר כספי פיצויים למעסיק. בית המשפט המחוזי כתב אז :
חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) תכליתו להגן על המבוטח מפני כוחו של המבטח ולאזן את אי-השוויון ביניהם. עכשיו הגיע התיקון באיחור של כמה עשרות שנים . 

זכאות לפיצויים ללא אישור מעביד תקנות חדשות 2019 ניתוח תקנות מתי מגיע לעובד פיצויים ובאילו נסיבות משפטיות המעביד יכול לקבל את הפיצויים מדריך פשוט לעובד